01.06.2022
Konservatif Diş Tedavisi

Konservatif diş tedavisi ya da halk arasında daha çok kullanılan diş dolgusu tedavisi, dişin sert ve gözle görülen bölümlerinde, kemikten daha sert olan bölümlerin tedavisi amaçlanan bir alandır. Diş minesinde, sinir dokularına ulaşan boşluklarda ve diş hassasiyeti gibi problemlerde, diş çürüklerinin ilerlemesi ve diş kaybının önüne geçilmesi için diş dolgusu yöntemlerine başvuruluyor. Konservatif diş tedavisi, mine ve sinir bölümlerine giden çukurlarda oluşan çürüklerin tedavisinde kullanılan tedavi yöntemlerine verilen isimdir.

Diş hekimliklerinde, kullanılan bazı aletler ile dişin çürüyen bölümleri temizlenir. İlerleyen çürükler sebebiyle oyuklar açılır. Hatta bazı durumlarda kanal tedavisi yapılır ve sinirler temizlenir. Dişin çürümesine sebep olan tüm etkiler ortadan kaldırıldıktan sonra, diş eski formuna döndürülmek üzere dolgu işlemi uygulanır. Diş hekimleri ve halk arasında bu işlemin adı mühürleme olarak da kabul edilebiliyor.

Bu tedavide temel amaç, diş kaybının önüne geçilmesi için uygulanmasıdır. Dişin eski sağlığını ve eski formunu geri kazanması amaçlanan bu tedavide, dolgu işlemi yapılarak dişin çürümesinin ve özellikle de diğer sağlıklı dişlere sıçramasının önüne geçilmek istenmektedir. Günümüzde çok sık kullandığımız dolgu malzemeleri ise amalgam, porselen ve kompozit dolgu malzemelerden oluşmaktadır.

Konservatif Diş Tedavisi

Diş çürükleri, tedaviye başlanmaması durumunda yayılabilir ve diğer sağlam dişlere zarar verebilir. Doğru zamanda, yani gecikmeden tedavi edilen dişlerde, konservatif diş tedavisi uygulanarak çürümenin önüne geçilir ve diş kaybının kalıcı olarak engellenmesi amaçlanır.

Diş çürükleri, dişin mine, dentin ve kök kısımlarında meydana gelebilen rahatsızlıklardır. Doğru zamanda tedavi altına alınmayan dişler, daha sonra hızlı bir şekilde çoğalmaya devam edecektir. Bu durum, diş çürümesinin ve diğer sağlam dişlerin de kaybedilmesinin önünü açacaktır.

Ayrıca diş çürükleri, sadece ağız ve diş sağlığını değil, vücudun diğer bölümlerinde de meydana gelebilecek bazı şeker ve sinirsel hastalıkları da beraberinde getirebilir. Diş çürümesinin genel sebebi ise şeker, çikolata ve bakteri plaklarından meydana gelebilecek bazı birikmeler ve diş bakımının düzensiz olması sebebiyledir.

Konservatif Diş Tedavisine Neden İhtiyaç Duyulur?

Diş çürükleri, dişte meydana gelen rahatsızlıkların başında yer alıyor. Diş çürükleri dişin dentin, kök ve minesinde meydana gelebiliyor. Ancak zamanında tedavi uygulanmadığında bu durum içinden çıkılmaz bir hal alabiliyor ve diğer sağlıklı dişlerin de etkilenmesine sebep olabiliyor. Bakteri plakları, şeker, çikolata, sigara, çay, kahve gibi çeşitli besinler dişlerin arasında uzun süre kalarak bakteri ve asit oluşturmaktadır. Bu sebeple de diş bakımı ve fırçalama işleminin yapılmaması halinde, dişte çürüme meydana gelmektedir.

Diş çürükleri, genelde dişin çiğneme yapılan bölümlerinde meydana gelse de, diş ve ağız bakımının düzensiz olduğu hastalarda ön dişlerde bile çürük görülebilmektedir. Özellikle sigara içen ve ağız bakımını aksatan hastalarda, ön dişlerin sarardığı ve bakımsızlık yüzünden zamanla çürüdüğüne şahit olabilirsiniz.

İşte bu gibi çürük durumlarında, dişin çürüklerden ve bakteri plaklarından arındırılarak konservatif diş tedavilerine başvurmak gerekebilir. Biraz daha ilerleyen çürüklerde öncesinde kanal tedavisi ve yine ardından konservatif diş tedavileri yani dolgu işlemleri uygulanmaktadır. Ancak bu süreç sonrasında da düzenli bakım yapılması gerektiğinden hastanın diş ve ağız sağlığına dikkat etmesi son derece önemli kabul edilir.

Kompozit Dolgu

Kompozit dolgu, yine halk arasında en çok tercih edilen yöntemlerden biridir. Amalgam dolguya göre maliyeti daha yüksek olsa da, diş rengine yakın hatta adı bile beyaz dolgu olduğundan çok tercih edilmektedir. Yani diş renginde olduğu için, dışarıdan bakıldığında dişinizde dolgu olduğu belli olmayacak şekilde hazırlanır.

Amalgam dolgu daha kısa sürede yapılırken, kompozit dolgu biraz daha uğraştırıcıdır. Ancak malzeme olarak da dayanıklılık konusunda neredeyse aynıdır. Estetik kaygıları olan kişiler ve dışarıdan metalik rengin görünmesini istemeyen kişiler tarafından en çok tercih edilen dolgu yöntemlerinden biri de kompozit dolgudur.