Endodonti Tedavisi

31.05.2022
Endodonti Tedavisi

Kanal tedavisi, en sık başvurulan tedavi yöntemlerinden biridir. Dişteki çürüğün ilerlemesi ve köke kadar inmesi sonucu meydana gelen rahatsızlıkların tedavisinde ve kök temizliğinde kanal tedavisi uygulanmaktadır. Kanal tedavisi çürümüş ya da enfeksiyon kapmış dişlerin onarılarak kurtarılmasını hedefleyen bir tedavidir. Kanal tedavisi sırasında dişin orta bölümünde yer alan yumuşak doku olan pulpa ile diş sinirleri boşaltılır. Dişin içi tamamen temizlenerek, temizlemek üzere açılmış olan boşluk doldurularak diş kurtarılmış olur.

Dişlerinizde ortaya çıkan çürükler ve dişlerdeki bakımsızlık sebebiyle meydana gelen iltihaplanmalar, daha sonra bu rahatsızlıkların derinlere inmesine sebep olacaktır. Bu da, çok basit operasyonlar ile halledebileceğiniz işlemlerin kanal tedavisine kadar uzanan bir işlem olacaktır. Çünkü dişteki çürük ve iltihaplanma artık dişin sinirine yani köklerine kadar ulaşmış sayılacaktır.

Hastalar genelde diş tedavisinde, kanal tedavisinden çok korkmaktadır. Diş sinirine kadar ulaşan bir uygulama olduğundan, acı duyacaklarından çok korkmaktadır. Ancak uygulanan lokal anestezi, genel anestezi ve sedasyon gibi yöntemler sayesinde hastanın hiç acı hissetmeden kanal tedavisi yaptırması mümkündür.

Kanal Tedavisi

Kanal tedavisi sırasında dişin sert bölümünde bulunan doğal çukur oyularak, içinden sinir çıkarılır ve iltihaplı kısım yani çürükler temizlenir. Dişin sinirlerinin çıkarılması, dişin genel sağlığını ve yapısını etkilemeyecektir. Aksine çürük olan dişin çürüklerden ve iltihaptan arınması, o dişin tamamen kaybedilmesine engel olacaktır.

Kanal tedavisi sırasında diş boşluğundan çıkarılan sinirler, sadece sıcak ve soğuk algısını algılayan sinirler olduğundan, günlük hayatınıza etki edecek bir olumsuzluk olmayacaktır. Hatta tedavi ettikten sonra dişinizde ve diş etlerinizde oluşabilecek iltihaplanmaların da önüne geçmiş olacaksınız.

Kanal Tedavisi Neden Uygulanır?

Dişin pulpası ya da diş siniri, dişlerinizde oluşan ileri derece çürükler veya dişte meydana gelen kırık çatlak gibi durumlarda dişin doğal yapısı bozulabilir. Bu durum dişin iltihaplanmasına ve enfekte olmasına ön ayak olacaktır. Dişlerde sinir ve pulpa hasar gördüğünde, diş çevresinde bulunan bakteriler kök kanalı içine girecek ve burada çoğalmaya başlayacak, bu durum da dişin hızla çürümesine sebep olacaktır.

Bu sebeple kanal tedavisi uygulanarak, dişin köküne yani sinir bölümüne inen çürük ve bakterilerden arındırılacak, sinir tamamen çıkarılacak ve açılan oyun dolgu ile kapatılacaktır. Bu yöntem sayesinde çürük dişinizdeki ağrılar son bulacak ve ileri düzeyde iltihaplanmalar da son bulacaktır.

Kanal tedavisinin uygulanmaması gibi durumlarda dişinizde meydana gelen sorunlar artacak, diş etleriniz apse yapacak ve ileri seviyede iltihaplar oluşacaktır. Dişlerinizde ve diş etlerinde meydana gelen apseler, şiddetli diş ağrıları çekmenize sebep olacaktır. Bu sebeple dişin tamamen çekilmesine kadar bir süreç yaşamaktansa, kanal tedavisi yöntemini tercih ederek dişinizi kurtarma yoluna gitmenizi tavsiye etmekteyiz.

Apse, çok basit gibi görünen ancak yüzün bütün bölümlerine yayılabilen bir rahatsızlıktır. Hatta yayıldığında yüzde göz bölgesine kadar şişmeler meydana getirebilen bir hastalıktır. Dişin şişmesi, ağız bölgesinde farklı yerlerde şişikler oluşması, ağzınızda yer alan dişteki çürüğün apse yapmasından kaynaklanır. Bu gibi rahatsızlıkların genel tedavisi ise çürük dişin kanal tedavisi yöntemi ile kurtarılmasından geçmektedir.

Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Kanal tedavisi, tamamen kişinin göreceği tedaviye göre değişiklik gösterir. Çürük sayısı, köke inen çürük sayısı ve kök kanallarında meydana gelen enfeksiyon durumları, tedavinin süresini direkt olarak uzatabilen durumlardan sadece bazılarıdır. Bu gibi durumlarda diş hekiminiz, nasıl bir tedavi ihtiyacınız olduğu ile birlikte bu tedavinin ne kadar süreceği konusunda sizlere detaylı bilgilendirmeler yapacaktır.

Kanal tedavisi, dişte yer alan çürük ve enfeksiyon durumuna göre, sinirlerin temizlenmesi gibi durumlara bağlı olarak 1 haftalık bir süreç içinde tamamlanabilir. Ancak bazı tedavi sürecinde, ilave komplikasyonlar oluşabileceği için bu süre artabilir ya da azalabilir. Ayrıca ilaç kullanılması gereken durumlarda, ilacın etki gösterebilmesi için düzenli kullanım gerekebilir. Bu da, tedaviyi uzatan bir başka durumdur.

Genelde kanal tedavisinin bir seansı, 30 dakika ile 1 buçuk – 2 saat arasında değişmektedir. Diş temizliği sırasında kullanılan ilaçların uygulanması için de diş açık bir şekilde 1 hafta bekleyecektir.

Daha kolay operasyonlarda ise diş, kanal tedavisi olduğu gün kapatılabilir. Yani aynı gün kanal tedavisi işlemi hem temizlenip, hem de kapatılarak sonlandırılabilir. Ancak bu durum sizin tercihinize göre değil, diş hekiminin uygulayacağı tedavi yöntemine bağlı olarak değişecektir. Diş hekimi uygun olan tedaviyi yapacaktır.

Kanal Tedavisi Acır Mı?

Genel anestezi, lokal anestezi ve sedasyon gibi yöntemler sayesinde yapılan işlemlerin hiçbiri duyulmaz yani acı hissedilmez. Bu gibi durumlarda hangi anestezi tipinin uygulanacağı diş hekiminiz tarafından belirlenir.

Kanal Tedavisi Sonrası Ağrı Olur Mu?

Kanal tedavisi, halk arasında çok ağrılı ve zor bir işlem olarak kabul edilse de, neredeyse dolgu işlemi kadar ağrısız kabul edilen bir işlemdir. İltihap yüzünden yaşayacağınız diş ağrıları, kanal tedavisi sırasında yaşayacağınız ağrılardan çok çok fazladır. Yani kanal tedavisi, ağrısız şekilde uygulanacaktır.

Sadece işlem sonrasında bölgede bazı hassasiyet durumları yaşanır. Bu gibi durumlarda ise yine eczanelerden satın alabileceğiniz ağrı kesici ilaçlar ile giderebilirsiniz. Ancak bu durum da, kısa süre içinde çözülecek ve kanal tedavisi son bulacaktır. Yani ağrısız bir işlem olduğunu da rahatlıkla söyleyebiliriz.