Diş ve Çene Cerrahisi

31.05.2022
Diş ve Çene Cerrahisi

Ağız, Diş ve Çene cerrahisi; ağız, diş ve çene bölgesinde uygulanabilen sert ve yumuşak dokular üzerinde uygulanan, bütün yaş gruplarındaki hastalara da uygulanabilen bir cerrahi tedavi yöntemidir. Ağızdaki yumuşak ve sert dokuda meydana gelebilen yaralanmalar, iltihap sonucu meydana gelen hastalıklar, bozukluklar, yamukluklar ve diğer problemlerin çözülmesi işlemlerini uygulayan ana bilim dalı olarak karşımıza çıkar. Ağız, Diş ve Çene cerrahisi genel olarak alttaki unsurları kapsama almaktadır.

• Normal, çürük ve bozuk dişlerin cerrahi yöntemler ile çekimi,
  • 20 yaş gömülü diş çekimi,
  • 20 yaş gömülü diş cerrahisi,
  • Gömülü dişlerin tedavisi ve çekimi,
  • Dental ve zigomatik implant tedavisi,
  • Çene kistleri, bozukluklar ve çene tümörlerinin tanısı ve tedavisi,
  • Preprotetik cerrahi yöntemleri,
  • Sinus tabanı düzeltme operasyonları,
  • Kemik ogmentasyonları,
  • Travmatik diş ve destek yaralanmalarının tanısı, tedavi ve uzun soluklu takip işlemleri,
  • Çenede meydana gelen kırıklar ve cerrahi tedavi işlemleri,
  • Ortognatik cerrahi operasyonlar,
  • Çene eklemi hastalıklarının tanısı ve tedavi yöntemleri.

Ağız, Diş ve Çene cerrahisi, yukarıda bahsetmiş olduğumuz şekilde tedavi uygulayan anabilim dalıdır. Bu kapsamda ve buna benzer kapsamda uygun olan her türlü cerrahi operasyonların uygulanmasında aktif rol oynar. Bunun için gelin anabilim dalının diğer detaylarına birlikte göz atalım.

Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi Nedir?

Ağız, Diş ve Çene cerrahisi sadece sağlıklı kişiler için değil, özel bakım gereksinimi olan, kronik hastalıkları olan ve genel olarak ağız diş sağlığı bakımı yaptırmak isteyen hastalara hitap edebilir. Genel bir tedavi ve tanı sürecinden itibaren, hastanın ihtiyacı olan tedavi yöntemi tespit edilerek uygulanmaktadır. Bu tedavi yöntemleri, üstte vermiş olduğumuz dallarda doktorun uygun gördüğü şekilde yapılmaktadır.

Bu cerrahi yöntemler sadece cerrahi uygulamalar ile sınırlı kalmayıp, cerrahi uygulama öncesi ve sonrası takip işlemlerini de kapsamaktadır. Tedavi süreci yine yetkili hekim tarafından takip edilmektedir.

Ağız, Diş ve Çene cerrahisi kliniklerine başvuru yapan vatandaşların ilk yapılacak muayeneleri, tanıları ve tedavi yöntemlerinin belirlenmesi gibi işlemler uzman hekimler tarafından yapılır. Ayrıca bu anabilim dalı üzerinde yüksek lisans eğitimini tamamlayan diş hekimleri de tedavi hizmet sunabiliyor.

Gömülü 20 Yaş Diş Ameliyatı

Ağız, Diş ve Çene cerrahisinin en çok uygulamış olduğu cerrahi uygulamalardan birisi de gömülü yirmi yaş diş ameliyetıdır. Gömülü 20 yaş diş ameliyatı, 20’lik dişlerin kendiliğinden çıkmaması ve diş etine gömülü şekilde kalması halinde uygulanan cerrahi bir operasyondur. Bu operasyon sayesinde gömülü diş açığa çıkarılır.

Gömülü yirmi yaş diş ameliyatları yanı sıra, kök ucu ve çene çıkık kırıklarında da ağız, diş ve çene cerrahisinden yardım alabilirsiniz. Bu operasyonların tamamı Ağız, Diş ve Çene cerrahisi hekimi tarafından gerçekleştirilir ve tedavi süreci bizzat uzman hekim takibi altında tutulur.

Gömülü 20’lik diş ameliyetı nasıl anlaşılır diye düşünüyorsanız aslında bu işlem oldukça basittir. Genel bir tanı süreci sırasında röntgen çekilerek işlem yapabilirsiniz. Bu işlem sırasında ve röntgen üzerinde gömülü diş olup olmadığı uzman hekim tarafından tespit edilir ve diş eti ile birlikte çene yapısına uygun bir tedavi belirlenir.

Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi Neleri Kapsar?

Yine bir üst bölümde bahsettiğimiz gibi Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi anabilim dalının ilgilenmiş olduğu pek çok cerrahi operasyon bulunuyor. Gerekli görülmesi durumunda bazı operasyonlar ise genel anestezi altında uygulanmaktadır. Ancak bu her tedavi ve her hasta için geçerli bir durum değildir.

• Genel estetik uygulamaları,
  • 20’lik diş çekimi,
  • Gömülü yirmi yaş diş ameliyatı,
  • Gömülü 20 yaş diş çekimi,
  • Kök kanal tedavisi,
  • Kanal tedavisi,
  • Diş beyazlatma ve genel estetik cerrahi,
  • Tıkanmış kanal aletleri ameliyatı.

Estetik işlemler için de, diş rengindeki değişiklikler için de Ağız, Diş ve Çene Cerrahisine başvurulabilir. Diş beyazlatma, lamina veneer restorasyonu, kök kanal sistemi ve tıkanmış kanallar, kırılan kanallar, aşırı iltihaplı diş tedavileri de yine Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi birimlerinde uzman hekimler tarafından yapılır.

Genel cerrahi operasyonlar tamamen hekimin uygulamalarına bağlıdır. Hekim yapacağı ön tanı sürecinde, hastaya nasıl bir tedavi uygulanması gerektiğini belirtir. Bununla birlikte iyileşme ve takip sürecini de hastaya iletmektedir. Genel olarak Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi uygulamaları uzman hekimin hastasına belirleyeceği yöntemler olarak karşımıza çıkar. Her ağız yapısı, her çene yapısı aynı olmadığından kişiye özel tedavi yöntemleri Ağız, Çene ve Diş Cerrahisinde karşımıza çıkan yaygın yöntemlerden biridir.

Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi Güvenilir Midir?

Son derece güvenilir ve hastaya özel tedavi yöntemleri uygulanmaktadır. Her hasta için özel röntgen çekilir ve diş eti yapısı incelenir. Bu yapılar göz önünde bulundurularak da hastaya en uygun gelen tedavi yöntemleri seçilir. Hastanın talebi dışında herhangi bir uygulama ise mümkün değildir.

Ağız, Diş ve Çene Cerrahisinin en sık uyguladığı operasyonlardan biri de gömülü 20 yaş diş ameliyatı olarak karşımıza çıkıyor. Bu ameliyat gibi görünen uygulama da lokal anestezi altında uygulanabiliyor. Elbette bu durum, hastanın yaşı ve genel durumu ile birlikte göz önüne alındığında hekim tarafından belirleniyor.